Vzdělání pro život + slušnost a respekt + zdravá škola
= náš společný cíl
Bez povoleného JavaScriptu není tento web plně funkční!
Inovativní metody ve výuce přírodovědných předmětů
Vloženo: 13. září 2023 v 0:00
Platnost do: 30. září 2026 v 23:59
Tak právě takové metody označované zkratkou STEAM (Science, Technology, Engineering, Art, Math) zavedly do výuky fyziky, chemie a přírodopisu paní učitelky Jana Červená a Alena Voldřichová. Jak si takovou hodinu představit? V zásadě jde o propojování různých předmětů a oborů, společné učení, aktivní přístupu žáků, zapojení fantazie a nabízení řešení otázek či problémů s použitím logického myšlení a vlastního postupu.
Dnešní dvouhodinový blok se odehrával v učebně fyziky a chemie, která je nově vybavená celou řadou digitálních pomůcek. Jedná se o iPady a digitální měřící čidla Vernier. Žáci prošli na začátku školního roku školením ohledně jejich bezpečného používání. Dnes díky tomu, naprosto bez problémů, zvládli zopakovat loňskou látku vyučovanou v chemii a přírodopisu – určování ph látek a trávicí soustavu člověka. Jejich úkolem bylo určit ph připravených vzorků nápojů (citronek – kyselina citronová, mléko, Coca – Cola, sirup, džus, pitná voda, nealkoholické pivo, bílé víno) pomocí univerzálního indikátorového papírku tzv. lakmusového papírku a digitálního ph metru se zobrazením hodnoty skrz aplikaci na iPadu. Postupně při týmové práci (a to rovnou na třech pracovištích) zjistili překvapivé údaje, šlo o hodnoty citrónku k okyselení čaje a oblíbené Coca-Coly. Oba roztoky měly stejně nízké ph – jedná se tedy o kyseliny! „Coca-Cola je ale přece tak sladká, paní učitelko?“ ozvalo se ze třídy. A toto kladení otázek a hledání odpovědí je přesně cílem podobně vedené výuky. Otázky mají převládat nad apely k učení.
Žáci přemýšleli o vlivu různých nápojů na jejich zdraví. Mimo dopad na zvyšování váhy díky přidávanému cukru, přišli i na „pálení žáhy“ a negativní dopad na zubní sklovinu. Zopakovali si tedy informace o ústní dutině a správné péči o svůj chrup.
Během týdne zpracují žáci data do protokolů. Paní učitelky jim už sdělily téma další společné výuky - tentokrát půjde o dýchací soustavu. Proměříme kapacitu svých plic, kolik oxidu uhličitého vydechujeme, kolik ho potřebujeme k dýchání. Další zajímavé hodiny na dohled…
Tento program probíhal v učebně fyziky a laboratoři chemie, které byly zrealizovány v rámci projektu IROP registrační číslo CZ.06.4.59/0.0/0.0/16_075/0009298 Učíme přírodní vědy inovativně.